Nel Pak
Mai Linh Ly
Lawine
Lotte van Laatum
Heidi de Gier
Conny van der Neut
Jenny Lindhout
Studio KIU
Kris Krijnen
Ontwerpplek
Bas de Meijer
Kjell Postema
Eva Arends
Tom Schrooten
Yaron Cohen
Cyanne van den Houten
Francisca van Schuppen
Studio Belle & Co
Beeldende Kunst
Beeldende Kunst
Grafisch Ontwerp
Contextueel Ontwerp
Documentaire Fotografie
Grafisch Ontwerp
Illustratie en Grafisch Ontwerp
Keramiek
Interieur Textiel
Interieur Architectuur
Fotografie
Fotografie
Theater Vormgever
Motion Design
Documentaire Maker
Media Kunst
Yoga
Groene Mode
Foto: de ontvangsthal met de ‘School Expo’, waar werk te zien van alle huurders in het pand
Foto: Nel Pak in haar atelier
Beeldend kunstenaar Nel Pak huurt er een atelier, filmmaker Yaron woont er. "Ik vind het hier een paradijsje."
Foto: Yaron Cohen in zijn woonruimte
"In 2006 was ik op zoek naar een nieuw atelier toen ik over deze ruimte las op een platform voor beeldende kunst", vertelt Nel Pak in haar atelier in de rechtervleugel op de eerste verdieping. Ze maakt onder meer houtsneden en tekeningen met inkt en geeft er tekenles aan kinderen.
"Dit pand vond ik meteen fantastisch. Een rustige plek en toch in het centrum van Utrecht. Kijk eens wat een hoge plafonds en grote ramen. Een zee van licht, fijn om goed te kunnen werken."
Er zitten tien creatieve bedrijven in de school, twee kunstenaars delen hun ruimte met een ander. Nel laat de ateliers zien, die allemaal in een groot lokaal zijn gevestigd. "Elke ruimte heeft zijn eigen sfeer: een beetje rommelig en kleurrijk of juist heel strak. Hier zitten onder anderen een illustrator, een kunstschilder, binnenhuisarchitecten en een atelier voor interieurtextiel. Heel divers. Soms werken we samen aan een project. Dan fotografeert een van de fotografen bijvoorbeeld een voorwerp dat is ontworpen door de industrieel vormgever.
Op de eerste verdieping links is de bewonersvleugel. Het beleid is dat je hier alleen mag huren als je een creatief beroep hebt, vertelt bewoner Yaron. "Zo wonen hier een grafisch ontwerper, een decorbouwer, een animator en een model." Zelf maakt hij documentaires en heeft hij een eigen platenlabel. Hij woonde nog in een studentenhuis toen hij zes jaar geleden hoorde dat er woonruimte vrijkwam in de school. "Aan de eis ‘werken in de creatieve sector’ voldeed ik gelukkig. Wel moest ik hospiteren, want er waren meer mensen die interesse hadden." Bij hospiteren nodigen bewoners mensen uit om kennis te komen maken. Na afloop kiezen ze een nieuwe huisgenoot. Yaron:
"Wat was ik blij toen ik hoorde dat ik hier mocht komen wonen. Ik vind het hier een paradijsje. Het is lekker rustig en toch zitten we heel dicht bij het Ledig Erf."
Een deur aan het begin van de gang geeft toegang tot de oude, gemeenschappelijke keuken. Yaron: "Nu iedereen een eigen keuken heeft, gebruiken we deze ruimte als logeerkamer en voor bijvoorbeeld yogasessies." Aan het einde van de gang is Yarons woonruimte. Samen met zijn vriendin bewoont hij een van de oude lokalen, een prachtige grote ruimte van zeker vier meter hoog.
Het is fijn om niet alleen te wonen, vindt Yaron. "Ik heb privacy als ik dat wil, maar als de deur bij iemand openstaat, is het leuk om even binnen te lopen en een praatje te maken. We zijn heel hecht, eten vaak samen of drinken koffie. En als er iets is, leven we met elkaar mee. Wat dat betreft zijn we een soort woongroep." Vanuit het raam in zijn woonkamer wijst hij naar de conciërgewoning die apart van de school staat. "Daar woont ook een van ons, heel vroeger was dat het handenarbeidlokaal van de school." In 1930 is een stuk bij de school aangebouwd, laat Nel zien in de gang halverwege de bewonersvleugel. "De school was toen te klein geworden voor de vele leerlingen. Kijk, die ramen zien er anders uit dan in mijn atelier. En de plafonds zijn iets minder hoog." Kijk straks buiten nog even naar de zijkant van dit aangebouwde stuk, aan de kant van de Wulpstraat, raadt Yaron aan. "Daar zie je de muurschildering ‘Peloton’, gemaakt in 2015, het jaar dat de Tour de France van start ging in Utrecht. Zeventien bewoners en omwonenden – onder wie Nel – zijn erop afgebeeld op hun eigen fiets. Het is gemaakt door studenten."
Vanuit het trappenhuis opent Nel de deuren naar het balkon, waar ze bij mooi weer samen lunchen. Het kijkt uit op een parkje dat vroeger vrij rustig was, maar sinds corona steeds vaker wordt gevonden door andere Utrechters, zegt Yaron. "Er zitten hier vaak groepjes te picknicken of er is een kinderpartijtje." Het balkon heeft dezelfde stijl als de rest van het pand, maar is pas in 1998 geplaatst toen het gebouw uitgebreid werd verbouwd. Bo-Ex liet onder andere de ramen aan de achterkant vergroten, geluidsisolatie aanbrengen tussen de vloeren en wanden en het sanitair verbeteren.
Yaron is naast bewoner ook beheerder van het oude schoolgebouw. "In zo’n groot en oud pand is er regelmatig iets om aan te pakken: lekkage bijvoorbeeld, een verstopping of schilderwerk. Tijdens de verkiezingen is er een stembureau in de hal, daar ben ik altijd ook heel druk mee." Met de afdeling bijzonder verhuur van Bo-Ex heeft hij een kort lijntje. Ook leerde hij veel van aannemers en klusjeslui. "Echt interessant hoe zo’n oud gebouw in elkaar zit." Lachend: "Ik blijk het heel leuk te vinden om me hiermee bezig te houden."
Foto: Yaron Cohen in zijn woonruimte
Het ‘broedplaatsen’ beleid is niks nieuws. Al sinds de jaren negentig is het lucratief om oude gebouwen om te vormen tot luxe appartementencomplexen. In het zog van project ontwikkelaars hartke men hele binnensteden aan en verdwenen de rafelranden van de stad. Goedkope ruimte was er niet meer en alle voorstellen voor behoud werden gemeten aan de eendimensionale lat van de vrije markt: de maximale-opbrengsten.
De stad is echter van ouds het centrum van de commercie, de kraamkamer en broedplaats van creativiteit. In de sta dklopt het hart van de vernieuwing en ronkt de motor van de economie. Die motor kan alleen draaien door de veelzijdigheid van de stad, vernieuwing ontstaat vooral in vrijplaatsen.
Dat menig woon-werk pand zo moest verdwijnen werd gezien als het einde van het kraak en hippie tijdperk. Amsterdam probeert echter intussen met geld en een broedplaatsenbeleid weer te helen wat door de ‘vrije markt ideologie’ werd stukgemaakt.
Utrecht beschikt met de Geerteschool en enkele andere woonwerk-panden over broedplaatsen voor kunst en nieuwe economie. De betekenis van deze plaatsen moet niet onderschat worden. De relatief kleine Geerteschool is een pand in zelfbeheer, waar zelfwerkzaamheid een belangrijke rol speelt. Daardoor zijn de huren betaalbaar voor startende initiatieven en ondernemers. Daardoor beschikt de Geerteschool over twee eigenschappen die niet snel in een andere bedrijfsruimte te vinden zijn:
Het samenwerken en wonen leidt tot synergie en kruisbestuiving; alle huurders geven de inspirerende omgeving aan als een belangrijk voordeel van huurder zijn in de Geerteschool.
De Geerteschool heeft tien huurders van werkruimtes. In de loop van de zes jaren, zijn verschillende huurders vertrokken om elders hun werkzaamheden groter voort te zetten. De stad heeft er op die wijze 20 arbeidsplaatsen bij gekregen.
Uit de bijdragen van de individuele bedrijven moge blijken dat de Geerteschool bijdraagt aan het welzijn van vele Utrechtenaren en de stad verrijkt met een sociaal cultureel fenomeen namelijk de kleinschalige woonwerkcultuur. Ik voel mij gelukkig dat ik heb kunnen bijdragen aan het ontstaan en succes ervan. De arbeidsplaatsen die de Geerteschool nu genereert en de verrijking van de cultuur van de stad vormen straks een argument bij de bepaling van de definitieve toekomst van het pand dat eerdaags op de agenda staat.
Albert Jansen werkte als adviseur van het Stichtingsbestuur mee aan de totstandkoming van het plan voor behoud van de Geerteschool
Annette Nuysink
Pascal Schie
Hoeve Produkties
Carla Wiersma
Artekino
Erick van Eck
Hospital of Graphic Surgery
Toeke van de Bosch
Edwin van der Heide
De Designpolitie
Fotoburo Wim Hendriks
Yves of Construction
Fons van Loenhout
Richard Draaier
Buurtwerk
Theatergroep Piek
Kruisvereniging
Buurthuis de Watervogel
Fotografie
VJ Camera en Editor
Edit Animatie en Camera
Beeldende Kunst
Beeldende Kunst
Energie en milieu
Vormgeving
Grafische Vormgeving
Geluidskunstenaar
Grafische Vormgeving
Fotograaf
Grafische Vormgeving
Grafische Vormgeving
Grafische Vormgeving
Welzijn
Theater
Zuigelingenzorg
Ouderenclub/Creche
2001 / 2003
2001 / 2003
2001 / 2003
1998 / 2003
1998 / 2002
1998 / 2001
1998 / 2000
1997 / 2001
1997 / 2000
1997 / 1998
1997 / 1998
1997 / 1998
1997 / 1998
1997 / 1998
1995 / 1997
1985 / 1998
1981 / 1997
1981 / 1997